AMSTERDAM DEL 7 - DAMTORGET

Varje dag passerade vi ett jättestort torg med hur många människor och duvor som helst, ja ni vet precis som ett torg ska vara. Här fanns det alltid människor som uppträdde (gatuuppträdanden) och så vidare. Mitt på torget fanns även en stooooor staty, ja som ni ser på bilderna, så såg det ut. Här brukade vi sitta och käka om vi hade med oss mat och bara chilla. Människorna här kunde liksom ligga och sova mitt här, mitt på dagen bland massor av andra. Tror det finns en bild längre ner där en kille faktiskt ligger och sova jämte oss när vi tar en bild.

Torget tillhör de största torgen i Europa, det är 200 meter långt och 100 meter brett. 
Beläget på torget finns ett kungligt palats (Koninklijk Paleis). Detta slott byggdes mellan åren 1648 och 1655. Tanken var att palatset skulle användas som stadshus i Amsterdam och på den tiden var det världens största byggnad som ej var av religiöst slag. Palatset består av en klassisk fasad med förtjusande skulpturer som dekorerar torget. Det är sedan år 1808 som byggnaden används som ett kungligt palats. Beläget på torget finns även ett minnesmonument för de som dödades under andra världskriget. Japp nu har jag läst på. Här fanns även den organisala Madame Tussauds! Dock hann vi aldrig gå dit men jag tänkte att om jag någon gång åker till London eller Paris eller vart det nu finns så ska jag dit ändå.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0