VARNA STAD

Sista dagen hade vi planerat och betalt för en utflykt så att vi skulle någonstans att lägga våra bagage. Så utflykten bestod av att först åka med buss in till staden Varna där vi först blev avsläppta så vi fick kika på en katedral/kyrka där vi fick gå in. Vår guide berättade att om man gick in i fel dörr i katedralen skulle dte bli kaos. Det fanns nämligen vissa dörrar där endast präster fick gå in. Och om någon turist exempelvis skulle råka gå in där är de tvugna att bränna ner hela katedralen. Så heligt var det alltså, så han rådde oss att verkligen inte öppna några dörrar som var stängda. Som tur var hade det nog inte hänt än... 

De hade även en "ljushörna" där inne som man fick tända ljus i. Det fins med det var att de bänkarna där ljusen var högre upp tände man för någon som levade. De som var nedsänkta tände man för de som inte längre finns hos oss. Så det var uppdelat så. Ja ni ser på bilden där nere. 

Annars var det väldigt högt i tak, ganska nyrenoverat (de höll till och med på att renovera när vi var där). Taket var även i äkta guld. Sedan gick vi runt i stan lite, gick i butiker och kollade runt på en liten blomstermarknad.Vi satte oss sedan på donken och käkade lite för vi var ganska hungriga. Där hände en rolig sak... eller inte så rolig för mig men. Jag beställde iallafall på engelska som vanligt, bara det att kassören kunde väl inte så bra engelska verkade det som så jag fick vara väldigt tydlig. Så jag beställde det jag skulle ha plus en GARLICSAUSE sa jag tydligt. Då tog hon fram någon curry... gojs. Så jag sa "ehm sorry I wanted a garlicsause, not curry!". Så hon sprang iväg och hämta "rätt sås" då... trodde jag. Så jag gick iväg och satte mig och skulle börja äta. Gissa vilken sås jag hade fått? SENAP!? Alltså senap till pommes... men jag orkade inte ställa mig i den långa kön IGEN så jag sket i det och käkade pommes... med senap.. och jag rekommenderar det INTE. 

När vi väl var klara i stan och med kyrkan osv åkte bussen vidare till ett stort shoppingcenrum där vi fick gå i några timmar. Jag köpte faktiskt bara en tröja, hittade inte så mycket annat. Vi åt lite och satte oss sedan på varsin massagestol på översta våningen, så skönt var det! Sedan skulle bussen gå vidare till flygplatsen där vi fick åka hem!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0