POLEN FÖRSTA DAGEN

Hejsvejs! NU ska jag komma igång och uppdatera om resan Polen/Grekland/Turkiet! Fast turkiet var vi ju bara en dag så döpte en mapp till Grekland/Polen 2015 där jag kommer lägga in alla bilder jag uppdaterar i alla inlägg. Kommer skriva lite under varje bild eftersom det blir rätt många så missa inte att läsa där! Är så jag brukar göra när jag har resebilder för blir så himla många. Men sedan när man ska kolla tillbaka så är det alltud kul att veta vad vi precis gjorde när just den bilden togs. Flygplansturen gick bra iallafall första gången även fas jag fick ett sånt sjukt lock för öronen som höll ända tills dagen efter 1 timme innan vi skulle lyfta med nästa plan... vilket var lite synd för mig. Vi checkade iallafall in på vårt motell efter att vi hade åkt taxi dit och begav oss direkt ut på stan för att jag skulle få se lite av Polen innan vi åkte vidare. 

Här började vi vår resa. Vi tog taxin direkt till en megastor park som tydligen är känd bland Polens befolkning för det var hur många människor där som helst även om det var en torsdagseftermiddag. Utanför parken fanns en stor staty som ni ser på bilden som föreställer Polens första president samt i praktiken en diktator. Han var detta år 19181922 samt 19261935. Hehe där hade jag gjort min läxa.
Här är ännu en staty inuti parken. Tror dock vi inte hann att gå ens en tiondel av den stora parken och ändå gick vi flera timmar..
Denna var då presidentens egen bil, stod också mitt i parken. Lite annorlunda från Sveriges parker kan man väl säga..
Här kommer det lite komiska att eftersom vi skulle till Grekland så var jag tvugen att ta kort på denna. Det var  nämligen ett litet minitempel från Grekland i parken med. 
Träden var hur fina som helst! Måste också berätta att ekorrarna där inne är helt galna. De sprang överallt och tydligen kan man mata dem med bröd eller liknande så käkar de ur händerna på en! Såg nog 2-3 stycken när vi gick där och en av dem sprang så nära mig att jag ryggade tillbaka för jag trodde den skulle klättra upp på mitt ben. Den var väl en halvmeter ifrån mig eller någonting och trodde jag hade mat med mig. Tog även kort på en men korten blev så dåliga och suddiga eftersom jag envisades med att zooma in även fast jag inte behövde det så ni kan väl tänka er själva. Har även en video som kommer synas i filmen jag ska göra sen. 
En superfin restaurang fanns i mitten av hela parken också som såg ut som ett slott. Med tanke på Polens valuta så var det inte heller jättedyrt för oss att äta så vi bestämde att nästa gång vi är här så ska vi käka här.
Och en sådan här har jag aldrig sett innan. En solklocka? Eller heter det så. Där ser ni iallafall skuggan av statyn i mitten agerar klockvisare åt den stora klockan som är i en ring runt omkring. Då vet man alltså alltid vad klockan är.. smart
åååh nu ska jag visa er  en öl som faktiskt är god! För mig som inte gillar öl var ju detta rätt najs. Det är tydligen någon grej i Polen att man kan blanda öl med en speciell saft så den får smak. Ni ser min öl där med saft i och Jakobs som är vanlig. Och det kan jag säga att den gick faktiskt att dricka.
Presidentens hus, cooolt och lite stalkigt av mig att smyga och ta kort hehe.
Och häääääär, min kärlek, min lycka = Shoppingcentrat!♥
Det var så himla coolt och stort och allting man själv aldrig sett innan, kolla bara taket! De hade vid varje ingång en stor touchskärm där de visade hela byggnaden i 3D. Man kunde också söka på vägbeskrivning eftersom köpcentrat är så stort att man kan gå vilse och sedan kunde skärmen skicka beskrivningen som sms till din mobil.. helt sjukt coolt. Haha kommer jag där typiskt svenne och ser helt lost ut. 
Iallafall så här fick jag med mig en hel del kläder som jag kan visa senare. 
Här är precis utanför centrat, en stor byggnad som jag ite vet så mycket om men som jag ska in i nästa gång jag är i Polen. 
Porr hitåt (haha skämt). Tror det faktiskt var något företag som hette såhär vilket jag tyckte va ganska kul
 
 
Hihi här har vi precis gjort ett stopp för frukost på Lidl. Man kunde ju för sjutton köpa hela affären och ändå var det så mycket billigare än Sverige. Vi köpte nog 5-6 drickor, en stor limpa, flera pålägg, polsk ölkorv, saltgurkor och massa.. tror jag betalade 100 kr för allt det. Sååå.. sverige snälla ta efter (xD). Där på bilden har jag också på mig en av de nya klänningarna. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0