KVINNOFRUKOST MED + I KANTEN

I lördags var det den efterlängtade kvinnofrukosten igen i Rångedala! Åååh alltid så god frukost med allt man kan önska. Men denna gången var det lite speciellt för vi hade en sån fruktansvärt bra föreläsare. Jag går ändå på föreläsningar varje dag och denna va nog den intressantaste någonsin. Satt som en gris i flera timmar och bara lyssnade. I och med att vi har seminariekort i skolan som måste fyllas i så passade jag på att göra det med. Efter varje föreläsning måste man då skriva en rapport lite vad det handlade om, vad man lärde sig osv för att lärarna ska veta att man lyssnat. Så direkt när jag kom hem satte jag mig för att skriva den... och gissa vad?? HELA UPPGIFTEN tog mig ca 15 min att skriva i och med att jag hade allt i huvet och att jag tyckt det va så intressant!

Så iallafall har jag ju redan skrivit i uppgiften lite vad det handlade om (ganska kort ändå) men då kan jag ju klistra in det här för nu har jag ju inte det färskt i huvudet. Klistrar dock inte in hela uppgiften utan bara lite handling:

Jag har lyssnat på Elise Lindqvist som pratade om hennes egna liv, hur hon växte upp med misshandel, missbruk, prostitution och övergrepp som barn. Hon berättade om sin resa, om vad hon hade lärt sig, vart hon var då och vart hon stod idag. Det handlade mycket om hur hennes barndom påverkat henne och hur hon sedan kunde förlåta och hjälpa andra i samma situation.

En flicka som redan vid 5 års ålder första gången blir övergripen på kan komma att påverka hela livet. Hon mindes första gången när hon var 5 år gammal men det kunde lika gärna ha pågått under tidigare år. Elise berättade att hennes föräldrar skickade henne till grannarna för att äta middag och efter varje måltid förgrep gubben i familjen sig på henne medan tanten tittade på och njöt. Elise tog mod och rymde hemifrån vid 14 års ålder när hennes mammas nya kille var alkoholist och var nära att döda henne flertals gånger. Hon rymde för att senare hamna i svårt missbruk på grund av vad hon lärt sig av hennes styvfar. Detta ledde senare till att hon såldes på gatorna, blev knivstucken, misshandlad och hemlös.

Hela föreläsningen poängterade hon hur lycklig hon var med livet nu till skillnad från då. Det började med mobbning i skolan av både lärare och elever som tryckte ner hennes självförtroende. Hon hade aldrig tyckt att hon var vacker eller duger till någonting. Allt hon fick höra vad hur ful hon var och att allt hon var bra för var som sexleksak. Även lärare utnyttjade henne och mordhotade om hon skulle berätta till någon.

När hon sedan kommit ur och försökt behandla sitt liv med hjälp från kyrkan fick hon lära sig att förlåta alla som gjort hennes kropp illa. Genom den förlåtelsen menade hon att det var som att ”duscha sig ren” inombords. Hon har inte ont av vad hon har varit med om i nuläget utan kan vara som ett stöd för unga tjejer i Stockholm (där hon arbetar). Hon gör en markabel insats varje fredagsnatt där hon förser prostituerade kvinnor i Stockholm med mat, kläder, värme och skydd. Elise arbetar även i häktet med kvinnor som kallar henne ”morsan Elise”. Hon säger själv att hon har 100 barn och är hur lycklig som helst med att leva ensam.

Hon anser att hon har två vakade änglar över sig och haft de i hela sitt liv. Hon har blivit mordhotad, nära döden och i svårt missbruk alldeles för många gånger för att egentligen överleva. Hennes plats är som beskyddare för unga kvinnor som säljer sig själva på gatorna. 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0