SKOTTLAND - NATIONAL MUSEUM OF SCOTLAND PART 2

Jag och Rania framför massa gamla smycken inlåsta i glas på någon form av staty. 
 Fler bilder på platser som bara passar in att ta bild på.
Här var vi inne bland alla vapen de använde i krig. Här har vi då bland annat svärd, katapulter och pistoler.
Jag var också tvungen att prova denna sängen som tydligen någon hade sovit i. Fattar inte hur människor har varit så korta? Eller var det på den tiden de satt upp och sov eller? Kolla bara.. jag är ju ganska kort men jag fick med nöd och näppe plats där alltså. För en medelmänniska (kanske lite lite längre än mig) så skulle det ju absolut inte gå.
Framför någon mumie eller nåt. Denna var ju förstås i sten då, inga bandadge eller toapappersmumier här inte. 
Vi kom sedan till en avdelning där de hade många uppstoppade djur. De hade skapat ett stort inglasat paradis för djuren kan man säga. Men grejen var att allt var konstgjort och väldigt vackert, bra arbete där!
Det var alltså inte vatten här i utan de bara får det att se ut så.
Djurhuvuden var också väldigt skoj att spara på tydligen.. tror många hade olika sorts djur för ritualer osv. Det största huvudet som hänger här är ett hästhuvud.
Här har vid delar av det inglasade området för de uppstoppade djuren.
Vet inte riktigt vad jag ska skriva om detta i och med att jag inte hann läsa allting och det blev ingen guidad tur för den delen heller. Men garn och tyg var tydlige mycket väl bevarat för man ser ju precis vad det är och den ser också hyfsat ren ut.
Detta var nog lite creepy. De hade jort ett konstverk (en boll) av ben. Djurben skulle jag tro att det är men.. ändå ska döda djur vara konst eller?
Okej det såg inte så mycket bättre ut när de bara hade radat upp massa gamla döda ben i en hög här heller. De såg till och med lite smutiga ut. 
Här dock har vi en riktig människa! Det var någon form av vikinggrav. De hade lagt i skelettet här i en djup glasform kan man säga så man fick stå ner och titta. Nästa bild efter här kan man se brudarna(mina lol) stå framför precis när vikingen ligger.
Symboler för olika saer var tydligen väldigt viktigt att ha. Människor blev ju begravda med grejer i graven som de skulle ha i sitt nästa liv. Här på bilden ser vi underkäkar och pannben av människor. Vet inte varför de just sparade dessa men det är sjukt att bara tänka att jag står och kollar på delar från en riktig människa bara sådär.. tänk om jag skulle bli dödad och mitt käkben glasas in på något muséem för folk att gå och kolla på.
Tog mig friheten att fota några texter som var intressanta med offringar osv. Texten talar för de bilder som kommer nedanför.
Detta såg ju ut som runstenar som stod överallt och ingenstans inne på muséet. Men det var inte så många som innehöll text utan det var mest bilder och målningar från förr.
Denna text är till bilden nedan också. Det handlar om människohuvuden och deras mening i ritualer.
Här har vi så kallade amuletter då som folk hade med sig för att skapa "lycka" eller "friskhet". 
Haha detta tyckte jag var lite skoj faktiskt! Hade på mig ett armband jag köpt på glitter och titta!! De hade samma mode då som nu! Säger ju att historien upprepar sig ;)
Sir Jackie Stewart var en brittisk racerförare. The flying Scot kallade de honom. Stewart blev världsmästare i formel 1 tre gånger i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet i Tyrell Han startade formel 1 stallet Stewart grand Pix 1997. Stewart blev för sina insatser invald i International motorspors Hall of Fame1990. Här är hans bil som han åkt med.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0