SKOTTLAND - NATIONAL MUSEUM OF SCOTLAND PART 1

En dag så fick vi gå till national muséet i Skottland! Detta var då på vår "skoltid" och vi skulle gå runt och kolla på massa saker. Var faktiskt väldigt intressant (iallafall vissa delar!) Här har vi först en fin bild på oss bland massa utställningar med gamla matlagningsgrejer tror jag det var. Krukor osv.
Bobo och jag
Detta är fåret Dolly. Det var precis detta fåret vi hade läst om på naturvetenskapen i 1:an! Det är alltså ett får som har klonats. Dolly var det första däggdjur i världen som föddes som en klon av ett annat vuxet djur. Det skedde våren 1997 vid Roslin-institutet i Edinburgh och här har vi det riktiga exemplaret, helt sick.
Alltså selfies på toan är liksom ETTMÅSTE.
Det fanns så himla fina gamla smycken som "högheter" hade burit under alla tider. Sedan har vi ju alla grejer i silver, kannor, bägare osv.. tänk om vi idag skulle använda sådana.. så himla vackra.
Här kommer väl väldigt vackra kläder måste jag säga (eller?)
Gamla sedlar från Glasgow (One pund)
Här hittade vi världens vackraste kostym alltså. Kan det bli mer skottskt än detta? Rutigt från topp till tå! Vi var tvungna att fotas framför denna allihopa. Blev ett per bilder där också i och med att det krånglade med blixten på kameran haha. (btw, diggar frillan på dockan där)
Gamla mynt. Fanns massa sådant här krimskrams överallt! Sen orkar man ju inte fota allt då förstås.. det är ju egentligen bara massa grejor liksom..
HÄR ÄR JAG!!!!!!!!!! Glad tjej på muséet!
Hemsk detta alltså.. detta var då någon slags halsrem man band fast fångar med i halsen för att de inte skulle rymma. Så är det just den remmen där som de haft.. usch ville inte ens tänka på alla fångar som haft den runt halsen och sedan halshuggits eller dött på någon annat hemskt vis. Observera att de också hade hittat nyckeln. Den ligger nedanför där. Lite trasig skulle jag tro men kanske ska införskaffa sådant här straff igen..? Då kommer ju den till användning.
 Fattade faktiskt inte grejen med dessa masker. Jag kanske fattade det fel men trodde att de dödade människor för att sedan sätta på dem dessa masker. Var nog någon form av ritual eller någonting.. eller så var det så att de satte på maskerna på människor INNAN de dödade dem så de hade maskerna på sig när de dog

hh
Doptunna, eller vad kallas det? Dopfontän?
Trappor trappor och trappor. Va rätt många sådana där kände både jag och Linda.
Krimskrams från kungligheter. Den första jag sa när jag kom in i detta rummet vad: "jag är menad att bära dessa saker, adeln ligger i släkten." haha nä men fint som satan var dem. Riktigt fräna grejer snackar vi om här. Va nog äkta guld också det kan jag slå mig i backen på,

Vi hittade också utklädader!!!!  (vet inte om den syns men jag har också en rock på mig). Direkt efter dessa bilder hade tagits så tog mitt minne slut på mobilen.. najs där. Fick stå och radera massa.. jobbigt läge.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0