SKOTTLAND - EDINBURGH

Stadan vi bodde i, Edinburgh! Så fint alltså. När detta foto var taget så var vi ute på rundtur jag, rania, linda och anna. Hitta verkligen den perfekta platsen för ett foto där man får med så mycket av hur husen såg ut. Denna åkte sen självklart ut på instagram.
När man är här så kan man verkligen inte låta bli att ta kort på hus.. alltså det är hus...hus.. och meeer hus i mitt kameraalbum. Man fattar inte ens själv att nu får det räcka liksom.. nog med hus. Men de är föör fina här alltså. Alla hus är byggda av samma sten känns det som och alla ser ut som slott. Helt amazing. När jag sen kom tillbaka till Sverige och gick ut på prommis med mamma så kändes det bara så himla tråkigt.. samma gamla vanliga tegel och trähus överallt. Kan vi inte vara mer som Skottland?
Man känner sig bara så... som om man är med i en film i någon gammal medeltida stad med slott överallt när man går där på gatorna.
Affärerna, krogarna och restaurangerna följer ungefär samma stil också. Inne i staden eller påväg mot centrum så finns typiska skottska restauranger med säckpipor med gammaldags stil.
Skyltarna såg ut såhär nästan överallt. Eller jo, för varje gata så fanns det ett namn på olika personer och sedan "street" efter. Charles street gick vi på här. Det största feststället där de flesta krogarna och klubbarna skulle ligga var ju som sagt innan, Georgestreet. 
Här var vi på prommis igen.. vi gick ganska långt denna gången och förbi en skola! Gud va annorlunda det är eller?? För det första.. skoluniformer, hur sjukt nice? Typisk filmscen typ.. va tvungen att smygfota dem.. alltså jag var bara tvungen. För det andra, precis utanför skolan låg maaaassa caféer! Allt från starbucks till McDonalds där eleverna fick sitta i solen. De hade ju egen lunch med sig varje dag så alla satt typ i parken och åt på filtar. 
Utanför skolan.
Här till vänster ser ni hur skolan såg ut lite. Under där så finns det massa affärer och caféer och precis brevid ser ni ju det fina slottet där med ja. Lägg märke till hur den stora affischen smälter in i byggnaden.. tyckte det var lite coolt gjort. 
Här anser jag själv att det är den mest tänkta platsen för en filmscen, ser bara så majestätiskt ut på något sätt. Det stora slottet långt upp... ser så... medeltida ut också
Träden var ju bara för vackra, mer kan man inte säga.
Mer slottsliknande byggnader som sagt. BIlarna i Skottland åkte ju också på fel sida vägen till skillnad från oss. Man fick ju vara väldigt noga med vart man kollade över vägen innan man gick ut på ett övergångsställe. Var nära att bli påkörd en gång faktiskt, tur att Rania tog tag i min jacka precis när jag var på väg ut i vägen och drog tillbaka mig. Hade kanske slutat väldigt illa annars... Men nu är vi kvitt för ni kan inte ens gissa hur många gånger jag har behövt att göra det på henne hahaha.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0