THERESIENSTADT TEREZÍN PART 5

Jag hittade en väldigt intressant sida där man kan läsa en hyfsat kort historia för en "typisk dag på lägret" som jag antar att en fånge som suttit i lägret har skrivit för hand. Hon/han har skrivit den så som att hen har som överskrift på varje kort kapitel "klockan 5 på morgonen" och "klockan 8 på morgonen". Hen berättar alltså varje klockslag ur en dag där hen befann sig på lägret, hur de fick arbeta och bete sig. Ni kan hitta den HÄR
Steningsväggen. Här var det fångar som stenades till döds istället för att antingen skjutas eller hängas för att göra tortyren så stark så möjligt. Jag visste inte ens att man stenade fångarna på koncentratonsläger.. det jag visste var dett de gasades eller skjöts ihjäl.. detta var bara hemskt. Man tänker ju att stening är sånt man höll på med långt bak i tiden men icke sa nicke..Man såg på väggen att stenar hade kastats och jag ville inte ens tänka på hur många dom hade tagit sitt sista andetag i plågor på just det stället jag stod.
Jag vet inte riktigt varför steningsväggen var numrerad.. kanske var en gammal passage till ett likrum eller någonting som hade vart där innan.
Den första transporten med judar som deporterades österut skedde den 9 januari 1942 när ca 2000 judar skickades med tåg till Riga i Lettland där de mördades i Rumbula. I september 1943 deporterades ca 5000 judar till det s.k. familjelägret Auschwitz II – Birkenau. Detta var en sektion i Birkenau där de kunde röra sig fritt på området och inte behövde arbeta. Ca 1100 av dessa dog till följd av de förhållanden som rådde i familjelägret. I mars 1944 mördades de kvarvarande i gaskamrarna.
Detta var hur en toalett kunde se ut. Ingen toastol, inget handfat att tvätta sig i, inget papper. Enbart ett litet rum med ett hål i golvet där man skulle göra sina behov. Kändes som ett utedass fast värre.. Den luckan där på höger sida använde de sen när toan hade blivit överfull och fick tömma den. De var ju inte så smarta att ha någon påse eller vad som helst under utan de fick gräva fram all skit under där när det skulle tömmas.
Här har vi en stor öppen plats där det fanns små isoleringsrum på sidorna som ni ser på bilderna. Det fanns nog flera hundra stycken rum på båda sidorna. Om ni inte sett det så finns de med i filmen jag gjorde om koncentrationslägret, där inne i rummen alltså. Ja iallafall här fanns det en mur över (samma mur som steningsmuren) där man, om man var smidig kunde klättra över med andras hjälp. Det var därför vakterna  från det tyska SS byggde upp ett torn där en vakt fick sitta. Så fort han såg att någon försökte rymma eller göra någonting dumt så hade han tillåtelse att skjutsa ihjäl dem uppifrån vakttornet. Man ser det precis ovenför mitt huvud på bilden!
Annars så var detta det sämsta stället med vaktpositioner. Det fanns bara så en vakt, och det var han som satt i tornet. Om man då skulle somna så var det enkelt att hitta på någonting dumt för fångarna. Det var på denna plats de flesta kunde rymma, just på grund av detta!
 Precis innan vi gick ut gick vi förbi (läs: sprang förbi, för vi var sist i hela ledet med guiderna osv) detta ställe. Jag tror mig gissa att det är något slags böneställe där man kunde be för mat eller sitt liv. Ser ut som heliga birgitta, den statyn där? haha just saying. Men jag tyckte det var ett hemskt ställe alltså, man kunde nästan känna hur sorgerna fanns kvar på platsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0