PRAG - TURISTER PÅ RUNDTUR

 
Här ser ni, här hade vi världens utsikt över vattnet när vi stod här. Det var precis vid den stora bron. Grejen med detta var ju då att det fanns massa lås som folk hade låst fast på staketet där (kolla riktigt noga) Fullt med lås var det, vi hade ju dock inget så vi kunde inte göra det. Men detta ska väl ge lycka eller någonting tror jag.. har sett att många gjort det på andra ställen i världen just också för att få lycka.
Framför den stora kyrkan där den astronomiska klockan sitter (på vänster sida längst ner) Den syns ju självklart inte på bild härifrån men, där sitter den iallafall!
Jag mitt i staden. Där ser ni också Beer Factory (skylten vid ingången) och det var där vi brukade förfesta lite innan vi drog till Duplex med lite mat osv. Haha där fanns även en poledance-stång som vi såklart klättrade upp på (haha)
Mitt i staden igen för shopping. Slottet där långt i bakgrunden har jag ju också kort vid, man kanske fattar hur stor staden var när man ser det.
Detta är på stadsrundturen med Anton, fick lite damp och ville ha en cp bild och detta var resultatet. Vi går runt där bland massa gator där vi inte vart innan och vi gick nog lite vilse där ett tag med haha..
 Turistbilden framför klockan är ju obligatorisk! Ja detta är den astronomiska klockan då! Vi var där när klockan slog prick 5 och fick se de alla dansande figurerna komma ut!
Ett astronomiskt ur som detta är ovanligt. Det visar både timme och minut, men också vilken dag det är och solens rörelser, månens bana, årstiden samt vilket stjärntecken det är. Faktum är att en skadegörelse för länge sedan har gjort det omöjligt att exakt avgöra vad klockan är och uret fungerar mer som en allsmäktig visare på universums stora rörelser. Om man kollar på det stora runda konstverket under klockan närmare och noggrannare så kan man se alla årets dagar inristade runtom den. Den gråa ramen som man ser, där står alla årets dagar om man går närmare. 


Historien bakom det astronomiska klocktornet går långt tillbaka i tiden. År 1410 konstruerade mäster Mikulas av Kadan tillsammans med Jan Ondrejuv detta ur. Urverket byggdes enligt knepiska matematiska och astronomiska principer, varav många inte var bekräftade och vedertagna på den tiden än. Åttio år senare byggde mäster Hanus om uret och av rädsla för att han skulle bygga ett lika vackert ur åt någon annan säger sägnen att stadens fullmäktiga befallde att man skulle göra Hanus blind. Som hämnd ska han innan han dog ha förstört delar av uret, så att det aldrig visar rätt klockslag. 

Klocktornet byggdes ut på sent 1800-tal med 12 apostlar. Det rekonstruerades också efter det Andra Världskriget när nazisternas sista frammarsch förstörde stora delar av Prags gamla centrum, inklusive delar av klocktornet. 
Detta är Bubbletea, det godaste jag smakat på alltså! Min är den vita till höger, det är med lichismak och svingott var det! Man hällde i små lichibubblor med milkshake och massa saker.. såg inte riktigt hur de gjorde men herregud.. ville inte att det skulle ta slut alltså. Hitta en så här affär i Göteborg nu med!! LYCKLIG
Ego-pics från hotellrummet! Haha det roliga är att vi står lutade ut mot ett öppet fönster så folket där nedanför måste trott att vi ville hoppa eller nåt.. fail.. men vi ville ju ha med utsikten hahah
Här har vi lite streetentertainment. Hann aldrig se va de egentligen gjorde.. kom lite sent till platsen.
Här har vi sånt här fiskspa!! Åååh vad jag egentligen ville in och prova detta.. det är fiskar som äter på fötterna, tar bort all död hud osv. 
BURGER KING (QUEEN)
 
Turistbild med självutlösare.
Vi hittade en rolig liten park där vi tyckte att det skulle passa bra med bilder.. sååå ja. Graffitti är ju väldigt vackert också, seriöst alltså!
Tyckte så synd om tiggare som satt såhär på gatan.. helt sjukt va många sådana det fanns. Tragiskt. 
 Haha det roliga med denna bilden var att han ängeln räcker fram handen till mig. Jag trodde att han ville att jag skulle komma dit och hälsa på han. Men Anton sa snabbt till mig att han ville ha pengar för att jag tog kort på dem, vilket resulterade i att vi snabbt sprang därifrån hahaha!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0