THERESIENSTADT TEREZÍN PART 1

Det kommer att komma några uppdelade inlägg om koncentrationslägret, annars skulle detta inlägg bli alldeles för långt alltså. Vi börjar på utegården här där jag och Rania står. Theresienstadt som lägret heter var byggt för 10 000 fångar, men som mest fanns 53 000 människor där samtidigt. Lägret drevs av tyska SS, men de flesta vakterna var tjeckiska poliser. Tror det var 1941 som de första judarna anlände till Theresienstadt. Hela tiden deporterades också judar från Theresienstadt till ghetton i Polen och baltstaterna, och sedan till förintelselägren Treblinka och Auschwitz. 
Här är jag som står och tar kort igen då som vanligt. Helt sjukt hur många kort jag har härifrån. Det kändes så himla hemskt direkt när vi gick in dit, fick en sådan ombehaglig känsla i kroppen alltså..
Detta är precis utanför lägret, alltså själva ingången är precis bakom mig där. Till höger och vänster bakom Rania som tar kort låg det även flera tusen gravar som jag ska berätta om sen.
Gruppen som vi var med var ca 40 pers. Jag och Rania var alltid de 2 som sackade efter eftersom vi ville ta kort och filma allt vi såg (haha). Guiden va nog och sa till oss minst 3 gånger eftersom vi missade alltid lite i början av vad mannen som guidade berättade. Men jaja vi fick de bilder som vi ville ha så.
Terezín tror jag är det tjeckiska eller engelska namnet på Theresienstadt. Flera sådana här skyltar satt uppe lite varstans innan vi anlände till lägret.
 
 Här var ett rum där jag tror (om jag inte minns fel) alla judar fick sina tillhörigheter utdelade. Det enda de fick var en filt och en sked till soppan de fick 2 gånger dagligen. De hade också en kafferast varje dag men arbetade då 12 timmar i sträck. 
Här är precis utanför ingången också. Man möttes av alla dessa gravar innan man skulle gå in och blev helt deprimerad kan jag säga. Vet inte om det syns men jag ser för sjutton helt skräckslagen ut på bilden haha.
Gravarna på håll. I mitten var det ett jättestort träkors för att hedra de döda. Tror nästan man skulle kunna mäta upp det till 4-5m högt, riktigt stort alltså. I mitten ser man också en ring av törne.
På alla gravar lägger men inte blommor utan stenar. Anledningarna för det fanns många bland annat:
* Besökare la till stenar till högen för att göra ett större "monument" över den döde.
* För att visa för andra att någon tidigare har besökt graven.
* En symbol för att visa att vår kärlek och minne över den döde är starkt och evigt som sten.
* Ett tecken på respekt för den döde och för att visa att man deltar i sorgen.
* I Bibeln talas det på flera ställen om att man markerar en grav genom en stenhög. Att placera en sten på graven är alltså en fortsättning på den traditionen.
Judestjärnan fanns såklart med lite längre bort ifrån korset. Det var även uppbyggt på en hög med stenar, jag tror det var för att visa respekt och sorg (precis som stenarna som ligger på gravarna)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0