LINDOS - PART 1

Jajamän! En dag hade vi bestämt oss för att utforska ännu mer av ön så vi hade hyrt oss en egen bil! Vi hyrde en liten söt bil som va precis lagom attåka runt i! Och destinationen vaaaaar.... LINDOS!
Här står jag och borstar tänderna, snart redo för avfärd.
Vem var det som körde? Joo... eftersom jag inte var 21 år och hade haft mitt körkort i mer än 3 år eller vad det var så kunde inte jag köra alls.. Så darling fick köra hela vägen. Hårda regler.
Selfies i bilen
Väl framme i Lindos hittade vi en fin parkeringsplats med blick ut över Lindos och slottet längst upp.
Det var altlså hit vi skulle. Man går genom hela staden där för att sedan gå upp för massor av trappor upp till slottet. Ganska lång väg att gå med tanke på hur varmt det var ute.. tror vi trodde att vi skulle dö eller kollapsa av värmeslag. Där uppe där vi parkerade var det även som värsta öknen med kaktusar och gojs.
Nu har vi kommit ner i staden och fick syn på något "typiskt grekiskt". Vita hus, smala gränder och växter mellan husen.
Ser ni hur solen steker? bacon blev vi
Jo det fanns ju en chans för de som var lite latare att rida åsna upp för alla trappor upp till slottet men vi hoppade det för det var rätt mycket folk där! Sedan tyckte jag åsnorna såg så ledsna ut.. stackare får bära på massa folk i den värmen..
På väg upp mot slottet och kollar bakom mig på utsikten.
Nu är vi nästan uppe!!
Väl uppe möttes vi av massa sten, sten, och sten. Stod massa saker på grekiska och jag som måste ha kort på precis allting, här har ni.
Synen när vi kom upp på slottet. Det mesta var väl ganska borta kan man väl säga, fick klättra lite i berg som ni ser innan vi kom upp ända upp.
Men jag var glad!
Väl uppe på slottskanten kunde vi återigen se Lindos! Uppmärksamma nu att det är samma view som en av bilderna längre upp i inlägget bara åt andra hållet nu då! Förra kortet tog jag när jag stod långt där på andra sidan av staden. Vilken motion vi fick eller?
Åt andra hållet låg det fina havet med brant sluttning.
Han ville inte ramla ner hehe.
När jag stod där uppe och skulle ha ett kort var det en vakt som visslade hej vilt på att jag skulle hoppa ner, men hörde jag det? Nope! haha stackare hennes jobb var bara att vissla på folk som inte skötte sig.
Lite utsikt när vi kommit längre in i ruinerna.
Akropolis
Här nedan ser ni hjärtsjön! Frågan är hur de fått in båtarna dit? Men ser ni att det ser ut som ett hjärta??
Hittade lite fakta om Lindos:
Lindos var jämte Ialysos och Kameiros en av de tre ursprungliga grekiska städerna på ön, vilka 407 f.Kr. förenade sig om att grunda huvudstaden Rhodos på öns nordligaste udde; dock har Lindos även senare varit en betydande stad. Under utgrävningar har man funnit resterna av Athena Lindias tempel med dess propyléer och en ståtlig dorisk stoa. Ett märkligt fynd är en vid uppgången till borgen i klippan uthuggen relief: akterstäven av ett krigsskepp, som tjänat till postament för en staty av en segerrik rhodisk amiral. Dessutom har man gjort talrika småfynd och en mycket rik skörd av inskrifter, som är synnerligen viktiga för konst-, kult- och personhistorien.
Vi och hjärtsjön i bakgrunden!
Ja så här såg det ut då, helheten var ju magisk!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0